Energie is de brandstof om te presteren

Het is de kracht waarmee je jezelf en anderen in beweging brengt om gewenste prestaties te realiseren.

Energie bestaat uit vier componenten:
  • Fysieke component:

    hoe fit ben ik lichamelijk?

  • Emotionele component:

    hoe sterk is mijn emotionele drive?

  • Mentale component:

    wat wil ik en wat kan ik?

  • Sociale component:

    hoe goed ben ik in het bundelen van krachten?

Energie wordt vaak vanuit de fysieke component benaderd. Dat is onterecht. Prestaties zijn in onze kenniseconomie voor 70% afhankelijk van de emotionele, mentale en sociale componenten. Om antwoord te krijgen op de vraag waar je de energie vandaan haalt, loont het om vooral naar de drie laatstgenoemde componenten te kijken.

DE ENERGIEGRID

De kracht van energie kan groot of klein (intensiteit) en positief of negatief (kwaliteit) zijn. Wanneer je beide dimensies combineert, dan krijg je een energie grid waarin we vier energiezones onderscheiden. Die vier zones geven samen een beeld van je energiepeil.

Elke zone heeft zijn eigen karakters:
  • In de ZINZONE vind je

    de GoGo’s die er 100% voor gaan.

  • In de COMFORTZONE vind je

    de ZoZo’s die het best vinden zoals het is.

  • In de HYPERZONE vind je

    de NoNo’s die vooral bezig zijn te overleven.

  • In de ZOMBIEZONE vind je

    de DoDo’s die volledig zijn afgehaakt.

Hangen energie en prestaties aantoonbaar samen?

Jazeker!

  • De tevredenheid van enthousiaste werknemers met veel energie  bedraagt gemiddeld ruim een 8. Driekwart gaat met veel energie naar het werk en 66% geeft aan het beste uit zichzelf te halen. De algemene financiële prestaties liggen gemiddeld bijna 40% hoger. Sommige onderzoeken laten zelfs uitschieters van 220% tot 1000% zien.
  • De tevredenheid van werknemers die vrij passief op de automatische piloot koersen is een 7. Minder dan een derde gaat met veel energie naar zijn werk en iets meer dan een derde geeft aan het beste uit zichzelf te halen. De financiële prestaties zijn hier gemiddeld.
  • De tevredenheid van werknemers die verkrampt en hyperactief bezig zijn bedraagt gemiddeld minder dan een 6. Slechts een kwart van de werknemers gaat met veel energie naar het werk en slechts een derde geeft aan het beste uit zichzelf te halen. De financiële prestaties duiken in het rood en liggen 12% lager dan gemiddeld. Dit lage percentage geeft aan dat alleen maar hard buffelen niet loont.