Meten | Activeren | Leren

METEN

Meet waar de energie zit en waar deze weglekt binnen je team

ACTIVEREN

Tijdens de activeringsworkshop bespreken we op prikkelende wijze de resultaten van de energiemeting en we vertalen dit samen naar gerichte actie om energielekken te dichten en nieuwe energiebronnen aan te boren.

LEREN

Versneld nieuwe vaardigheden en gedragingen aanleren om een betere grip op je energie, en daarmee automatisch ook op je prestaties, te houden.

De vijf geheimen om te schitteren

De vijf stappen-aanpak is gebaseerd op een combinatie van wetenschappelijk bewezen interventies en verandermethodes. Volg de stappen in de logische volgorde, dan heb je maar liefst 10 keer meer kans op succes!

Stap 1 - Luister naar je emoties

Stap 1 - Luister naar je emoties

Emoties zijn de motor van verandering. Om nieuw gedrag aan te leren, moet je eerst ergens door geraakt zijn. Het gevoel moet positief zijn, anders is de verandering niet duurzaam. In beweging komen doe je omdat je positief optimistisch bent over je kans van slagen, omdat je zelfvertrouwen hebt en ervan overtuigd bent dat jijzelf het verschil kunt maken. Succesvol veranderen is geen kwestie van moeten, maar van willen.

Stap 2 - Gebruik je verstand goed

Stap 2 - Gebruik je verstand goed

Begin niet lukraak met zomaar wat te doen. Gebruik je verstand. Ga heel gericht op zoek naar het antwoord op de volgende vragen: wat wil je precies bereiken? Hoe ziet het gewenste gedrag er concreet uit? Waarin verschilt het van je huidige gedrag? Wat ga je precies doen om oud gedrag af te leren en om nieuw gedrag aan te leren? Stel je de antwoorden op die vragen zo helder mogelijk voor (visualiseren).

Stap 3 - Ga stap voor stap aan de slag

Stap 3 - Ga stap voor stap aan de slag

Staar je niet blind op het doel dat je wilt bereiken. Geef je ook niet over aan eindeloos piekeren. Je hoeft niet alles precies te weten, die kennis komt al doende wel. Dus stel niet uit, maar ga zo snel mogelijk aan de slag. Doen is ten slotte de beste manier van denken. Experimenteer met nieuw gedrag en leer wat werkt en wat niet. Maak de sprong niet te groot, maar verander in kleine stappen. Toets ook steeds of je het lukt en of je het nog echt wilt.

Stap 4 - Zet door en toon veerkracht

Stap 4 - Zet door en toon veerkracht

Hou vol met waarmee je bent begonnen. Bedenk ook dat tegenslagen horen bij het leven en zeker bij veranderen. Het loopt meestal niet helemaal zoals je je het ooit hebt voorgenomen. Het is belangrijk om je hierdoor niet van de wijs te laten brengen en de draad zo snel mogelijk weer op te pakken. Dat hoeft niet te betekenen dat je op de oude voet verder gaat. Je kunt ook besluiten de verandering anders aan te pakken. Er zijn ten slotte meer wegen die naar Rome leiden. Op de momenten dat het tegenzit, kun je putten uit eerdere successen, maar kun je ook de wendbaarheid aan de dag leggen om nieuwe mogelijkheden onder ogen te zien.

Stap 5 - Zoek samen naar versterking

Stap 5 - Zoek samen naar versterking

Nieuwe verbindingen in je hersenen zijn voorbodes van nieuw gedrag. Als je die nieuwe verbindingen zo versterkt en verbreedt dat het op den duur sterke verbindingen in je brein worden, dan heb je je nieuwe gedrag tot een gewoonte gemaakt. Je hoeft er niet meer dagelijks bij stil te staan, het gaat vanzelf. Nieuwe gewoontes ontwikkel je niet alleen, maar samen met anderen. Laat je inspireren door en leer van mensen die zich de gewoonte al eigen hebben gemaakt. Creëer een omgeving waarin de gewoonte ook wordt ondersteund. Als het nodig is zoek je zo’n omgeving op.