ASTRONAUT ANDRÉ KUIPERS OVER ZIJN WERKVUUR

 In Werk en energie | Werkenergie, Werkvuur

Vorige week sprak André Kuipers in Amsterdam tijdens The Next Web Conference 2019 over zijn werkvuur. Een publiek van 1.500 toeschouwers luisterde geboeid naar Kuipers persoonlijke verhaal. Na een leuke openingsgrap (“Ik wilde M&M’s eten in de ruimte”) vertelde hij gepassioneerd over zijn missie. Wat drijft hem nu echt? 

De astronaut en onderzoeker (ESA) was als kind al helemaal in de ban van science fictionverhalen. In 2004 maakte hij na jarenlange voorbereiding een eerste ruimtereis. Kuipers verbleef 11 dagen in de ruimte om allerlei onderzoeken uit te voeren. Dat smaakte naar meer en dus volgde in 2011 een tweede reis, deze maal was Kuipers 193 dagen weg van onze planeet om te verblijven in het internationale ruimtestation ISS.

Nadat Kuipers vanuit de ruimte weer op aarde landde wist hij zeker: “Vanuit de ruimte zag ik hoe schitterend mooi en bijzonder de aarde is. Daar moeten we ongelooflijk zuinig op zijn. Wetenschappers noemen dit het Overview effect: astronauten zien vanuit de ruimte hoe mooi, maar ook hoe kwetsbaar onze aarde is. Deze unieke ervaring leidt tot een nieuw perspectief op onze planeet. Dat is het overview effect. Van alle mensen die op aarde hebben geleefd, naar schatting meer dan 110 miljard, hebben slechts 24 de aarde gezien zoals ik destijds. En met de hulp van een educatief programma wil ik het mogelijk maken om kinderen te activeren door ze via virtual reality zelf het overview-effect te laten ervaren.”

“Het overview-effect laat je anders denken over onze planeet”

Kinderen activeren

Afgelopen december onthulde Kuipers dan ook de eerste SpaceBuzz (zie kadertje hieronder). Het educatieprogramma laat schoolkinderen in een digitale leeromgeving virtueel naar de ruimte reizen. De toekomst komt dus, met dank aan de nieuwste virtual reality-technieken, naar de kinderen toe. “Op deze manier kunnen kinderen in de hele wereld zelf het overview effect ervaren. Ze maken een levensechte reis naar de ruimte. Een reis die hun kijk op onze prachtige planeet voorgoed verandert… Ik ben ervan overtuigd dat het voorlichten van toekomstige generaties een belangrijke sleutel is naar behoud van deze prachtige planeet. Op deze manier kweken we meteen ambassadeurs voor de planeet aarde. We activeren ze door die geweldige ervaring om voor de planeet te zorgen.”

“Via ons educatieprogramma activeren we kinderen om voor de planeet te zorgen.”

OVER HET SPACEBUZZ-PROGRAMMA

  • De SpaceBuzz is een ruim vijftien meter lang raketvoertuig voorzien van de nieuwste virtual reality en augmented reality technologieën.
  • Aan boord reizen kinderen naar de ruimte, waar ze de aarde zien door de ogen van een astronaut. Van de lancering tot de spectaculaire landing – een missie met de SpaceBuzz voelt levensecht.
  • Op deze manier maken kinderen uit groep 7 op speelse wijze kennis met wetenschap, techniek en duurzaamheid. Volgens SpaceBuzz, een non-profit initiatief van de stichting Overview Effect Foundation (ANBI), blijkt uit onderzoek dat kinderen in de leeftijd van groep 7 het meest ontvankelijk zijn voor deze thema’s.
  • SpaceBuzz start in Nederland, maar heeft een wereldwijde missie. Het programma is voor andere landen vrij beschikbaar.
  • Voor meer informatie ga je naar spacebuzz.nl of bekijk je onderstaand filmpje.

 

Download nu het whitepaper onderzoek energie werk corona