BREW MONDAY: MAAK ER SAMEN EEN POSITIEVE DAG VAN!

 In Blue Monday

Dat we deze maandag – Blue Monday – als een loden last op onze schouders zou drukken, is een puur verzinsel. Een jaar of vijftien geleden kreeg een reisaanbieder een wetenschapper zo gek om een formule te bedenken om het meest neerslachtige moment van het jaar te bepalen. Na wat rekenwerk kwam de derde maandag van januari uit de bus. Het was pure onzin, maar het leefde wel. Blue Monday kreeg steeds meer aandacht in de media en ook voor het publiek bleek het een trending onderwerp….

En dus springen allerlei bedrijven en instanties erop in met hun marketing. Vaak komt men niet verder dan voorspelbare variaties op de kleur (‘laten we vandaag oranje dragen in plaats van blauw’), opmonterende adviezen (‘zeg iets aardig tegen je collega, dan voel je je meteen beter’) of het aanbieden van speciale Blue Monday-deals.

 

Niet Blue Monday maar Brew Monday

Er zijn echter ook partijen die wel met iets zinnigs op de proppen komen. Een daarvan is een Britse stichting voor zelfmoordpreventie, de Samaritans. Zij doopt Blue Monday om in ‘Brew Monday’. Het publiek wordt aangemoedigd om thee te drinken met naasten en in gesprek te gaan over eventuele problemen. ‘Of het nu om Earl Grey, groene thee of thee met een fruitsmaakje gaat, in elke zelf gezette kop thee die je samen met een ander drinkt zit een herstellende kracht’, zegt een van de woordvoerders van de stichting, die al 64 jaar actief is. ‘Er is zoveel verborgen leed onder mensen. Maak daarom op maandag een praatje met een collega waar je nooit een woord mee wisselt. Nodig een vriend uit die je al jaren niet hebt gezien of drink een kop thee met een ver familielid’. Het zetten en vervolgens samen opdrinken van thee – het mag natuurlijk ook koffie of warme chocomel zijn – heeft volgens de stichting een belangrijke therapeutische waarde.

“Zo heeft een onzinnige formule onbedoeld hopelijk een zeer positief effect!”

Niet zozeer vanwege de ingrediënten van de dranken, maar vanwege het feit dat mensen bij elkaar komen en met elkaar praten. De campagne zit overigens gelikt in elkaar: op de site van de stichting staan tal van ‘geheime’ tips om de perfecte kop thee te zetten van Britse beroemdheden. Grote bedrijven als de Bank of England en PWC hebben toegezegd om in den lande ‘teaparties’ te organiseren. Op meer dan honderd stations delen vrijwilligers thee uit met de aansporing om met anderen in gesprek te gaan. Of een bedrag te doneren voor het goede doel. Zo heeft een onzinnige formule onbedoeld hopelijk een zeer positief effect!