In beeld gebracht: waar lekt werkend Nederland veel energie?

 In Energie werkend Nederland, Energiemanagement, Persoonlijk leiderschap, Teaming

Als we inzoomen op de mentale energiebronnen aandacht en ambitie dan zien we dat werkend Nederland laag scoort op de volgende dimensies:

  • Leren: “ik zie mijn werk als een unieke kans om te leren en mezelf te ontwikkelen”. De score bedraagt hier slechts 47%.
  • Zelfdiscipline (Wilskracht): “ik werk zonder afleiding aan het realiseren van de gestelde doelen.” 42% is de score van werkend Nederland…
  • Werken met een scorebord (Progressiegericht werken): slechts 35% (!) meet en bespreekt regelmatig de voortgang.

In onderstaande spindiagram zie je dat deze scores niet nieuw zijn. Er is dus echt iets aan de hand. Actie is dus nodig om ervoor te zorgen dat we weer energie krijgen van wat we doen. Juist het boeken van voortgang is normaliter een van de grootste energiebronnen. Het begint ermee dat veel teams geen routines hebben om met elkaar de voortgang goed door te nemen. En dan niet alleen aan het begin van de dag (aan goede intenties geen gebrek) maar juist ook aan het eind van de dag (‘wat ging er mis?’, ‘wat hebben we ervan geleerd?’, ‘wat betekent dit voor de planning van morgen?’, ‘als er iets bij komt, waar gaan we dan mee stoppen?’.

Actie ondernemen? In onze nieuwe leergang ‘Groeien met een doel voor ogen’ kun je versneld aan de slag om ervoor te zorgen dat jij en je team gericht aan de slag kunnen. Voor meer info kun je een mailtje sturen naar patrick@energyfinder.nl

 

Over het onderzoek

Het onderzoek naar de ‘Energie van werkend Nederland’ wordt sinds 5 jaar uitgevoerd, onder 5.000 werknemers, door EnergyFinder in samenwerking met onderzoeksbureau Integron. Van dit onderzoek, representatief en wetenschappelijk onderbouwd, zijn diverse publicaties op aanvraag beschikbaar. Naast het onderzoeks-whitepaper is er een infographic maar ook aanvullend materiaal zoals specifieke rapportages voor enkele sectoren zoals zorg, onderwijs en overheid, met daarbij ook commentaren van deskundigen uit praktijk en wetenschap.