“WE WERKEN OM TE LEVEN EN NIET OMGEKEERD”

 In Interview, Werkenergie, Werkvuur

In de aanloop naar ons boek ‘Werkvuur, hoe energieke mensen en teams positieve impact maken’ interviewden we experts in binnen- en buitenland over de toekomst van werk. Zo stuitten we op het Amerikaanse bedrijf WeWork dat later dit jaar naar de beurs wil. De aanbieder van gedeelde kantoorruimten en flexwerkplekken, momenteel gewaardeerd op het duizelingwekkende bedrag van 47 miljard dollar, groeit wereldwijd als kool. De Noord-Europese tak wordt geleid door een landgenoot, Wybo Wijnbergen die ons meeneemt naar zijn ideeën over de toekomst van werk en hoe hij daaraan bijdraagt via WeWork.

We ontmoeten Wijnbergen voor de eerste keer op The Next Web Conference 2019 in Amsterdam, waar hij een interessante keynote verzorgde. Op het podium sprak hij met een mix van Hollandse nuchterheid en Amerikaanse enthousiasme over WeWork en haar missie (“Een wereld creëren waarin mensen werken om te leven, niet leven om te werken.”). Ook bij de tweede ontmoeting die we hebben blijkt Wijnbergen een echte verbinder. Doordat hij in Berlijn is voeren we het gesprek via video call provider Zoom. Losjes gekleed in een T-shirt en een spijkerbroek (“dat scheelt me tijd ’s ochtends”) opent hij het gesprek met een glimlach en een vraag. Het is een combinatie die aanstekelijk werkt en het zorgt ervoor dat we in een uur net zo ver komen als je normaal binnen twee uur bereikt. Er is helemaal geen ijs om te breken als je Wijnbergen spreekt, en dus zitten we er meteen middenin.

Een wereld creëren waarin mensen werken om te leven, niet leven om te werken.”

Wijnbergen, een makkelijke prater zoals je zult begrijpen, vertelt net zo enthousiast over zijn jeugd als over de trends (zie kader) en de toekomstplannen van WeWork waar hij verantwoordelijk is voor de groei in Noord-Europa. Maar hij begint met de oorsprong van WeWork om ons tot slot zijn visie te geven op de toekomst van werk. 

Een plek waar je echt jezelf kunt zijn

(c) WeWork – WeWork Berlin

“Er zijn maar heel weinig kantoren waar men als eerste heeft nagedacht over de plek zelf. Vaak is het zo dat mensen een bedrijf oprichten, producten bedenken, mensen aannemen en er dan vervolgens een plek bij zoeken waar die mensen hun werk kunnen doen. Een kantoorplek ontwerpen is voor de meeste mensen nooit hun passie geweest, die passie zit bij hun product en klanten. De werkplek is vaak een sluitpost. Wij doen het precies omgekeerd. WeWork draait om energie. Als je hier binnenkomt dan voel je je thuis en weet je dat je nieuwe vrienden kunt ontmoeten terwijl je werkt aan je dromen. Dat is de essentie van onze filosofie: een plek waar je jezelf kunt zijn. Op veel werkplekken zijn mensen namelijk niet zichzelf. Het is alsof mensen meerdere identiteiten aannemen: werk, privé en online. Dat vinden wij raar. Hier kan iedereen zichzelf zijn en zijn ding doen. Het leven is toch niet bedoeld om doordeweeks alleen maar te buffelen en dat het genieten dan in het weekend moet gebeuren?”

 

“Het leven is toch niet bedoeld om doordeweeks alleen maar te buffelen”

Nudging

(c) WeWork – WeWork Berlin

“Naast een fijne werkplek stimuleren we ook contact tussen mensen. Wij stellen onze faciliteiten ter beschikking maar volgen de energie van onze leden. We laten het helemaal over aan de mensen. Wie iets wil, heeft daar de mogelijkheden voor. Onze dienstverlening is het bieden van werkplekken voor mensen en teams. Dat kan van een enkele werkplek tot aan een exclusieve eigen ruimte. Dat doen we wereldwijd momenteel al op zo’n 485 locaties in meer dan 105 steden en 28 landen. Die cijfers zijn snel achterhaald want we groeien door. We hebben momenteel al meer dan 466.000 leden. Het is begonnen in New York maar we zitten nu in Beijing, Mexico City, London en Sydney, om er een paar te noemen. En dus ook dichterbij huis in Amsterdam en Berlijn waar ik gestationeerd ben.”

“Wat ons zo bijzonder maakt is niet helemaal in woorden te vatten, dat moet je zelf ervaren. Als je een WeWork locatie bezoekt, bijvoorbeeld een van de drie in Amsterdam, dan voel je het. En dat gevoel, die energie, daar is jaren aan gewerkt. Alles is erop gericht om je thuis te voelen. Daar hoort bij dat we mensen met elkaar willen verbinden. We doen inderdaad aan nudging via ons ontwerp. De gangen zijn bewust iets smaller altijd zodat je wel even moet inhouden en contact maken om niet tegen iemand aan te lopen. Dat is heel subtiel gedaan. Dat ontwerp wordt nu wereldwijd uitgerold. Daarbij volgt 80% van ons ontwerp de wereldwijde richtlijnen en onze ervaringen op de 485 locaties die al operationeel zijn. Ook is er aandacht voor lokale details. Met name meubelkeuze, kunst en de grootte van een meeting room laten we afhangen van het gedrag en smaak in de lokale markt.”

Toekomst van werk in vier trends

We vragen Wijnbergen om ons eens mee te nemen naar de toekomst van werk. Dat brengt ons op vier trends waar WeWork vol op inzet volgens hem:

Urbanisering: “Momenteel woont 51% van de wereldbevolking in een stad. Die ontwikkeling zal zich verder doorzetten en de vraag naar werkplekken en woonruimte in steden zal verder groeien.

Flexibilisering: “Bedrijven willen wendbaar zijn en zijn gebaat bij flexibiliteit. Snel kunnen opschalen tijdens groei maar ook kunnen afbouwen als het minder gaat. Wij bieden die flexibiliteit. We doen dat door zelf panden te huren en te transformeren naar plekken waar je heel graag wil werken. Veel leden gaan echter niet meer weg omdat het ze zo goed bevalt om deel uit te maken van zo’n omgeving.”

Eenzaamheid in tijden van verbinding: “Er waren nog nooit zoveel mensen verbonden met elkaar als in deze tijd. Dankzij smartphone, tablets en social media zijn we in staat om 24 uur per dag verbonden te zijn. Tegelijkertijd zijn er nog nooit zoveel mensen eenzaam geweest. De kwaliteit van die online verbindingen haalt het natuurlijk niet bij verbindingen in de echte wereld. Bij ons kan iedere professional een thuisplek vinden.

Netwerk open stellen: Tevens stellen we onze leden in staat om te profiteren van ons netwerk. Dat doen we door een platform aan te bieden waarmee een WeWork-lid uit Berlijn een lancering in New York kan voorbereiden. Dat platform is een mix van LinkedIn en Facebook en het stelt onze leden in staat om te groeien. Als je actief bent in Berlijn en de stap naar New York wil maken dan kun je via ons platform veel sneller in contact komen met mensen die je kunnen helpen.” 

Inspiratie uit toekomst én verleden

De leestips van Wybo Wijnbergen

Voordat we het interview afsluiten met drie stellingen, informeren we bij Wijnbergen nog even naar de inspiratie die de toekomst kan bieden. We vragen hem welke toekomstbeelden hem inspireren: lees je over robotisering en AI of over langer leven? Wijnbergen: “Dat zal ik toelichten aan de hand van twee inspirerende boeken. Allereerst het boek ‘100 year life’ van Lynda Gratton. Dat was voor mij een eye opener. Als ik inderdaad 100 jaar zou worden, wat wil ik dan eigenlijk nog allemaal doen? Ik probeer te genieten van elke dag en doe werk dat ik gewoon ontzettend leuk vind. Een ander boek is Sapiens van Yuval Harari, daar ben ik momenteel in bezig. Dat boek zet me aan het denken hoe we omgaan met technologie en wat we ermee kunnen doen. Ik ben gefascineerd door de vraag hoe we technologie kunnen inzetten om interactie tussen mensen te stimuleren. De ‘tech-bedrijven’ die zeggen dat ze mensen verbinden door een online community, doen eigenlijk het tegenovergestelde en zorgen juist voor disconnectie tussen mensen in dezelfde fysieke ruimte. En een app als als Meetup brengt mensen echt in contact met elkaar. Het omgekeerde geldt voor al die persoonlijke newsfeeds waardoor je alleen nog maar te lezen krijgt wat je al weet. Daardoor krijg je een heel eenzijdig beeld want iedereen krijgt alleen nog maar te horen wat ze willen horen. Binnen WeWork ontwikkelen we ook allerlei apps en tools om onze werkplekken nog interessanter te maken.” 

Stellingen over de toekomst van werk

Sluiten we het interview af met drie stellingen aan onze gast.

Stelling 1: “Het Nieuwe Werken is mislukt”

Wybo: “Oneens! Je moet alles in de juiste context bekijken. Er is de laatste jaren enorm veel veranderd en daardoor weet ik zeker dat flexibel werken niet meer weg te denken is. Feit is wel dat iedereen een thuisplek nodig heeft. Zodat je mensen treft die met dezelfde doelen bezig zijn, die werken aan hetzelfde project of product. En elkaar kunt treffen voor een kort overleg wanneer dat nodig is. Het is net als in je kindertijd, iedereen wil echt ergens bij horen. Vanuit WeWork willen we een ​​wereld creëren waarin niemand zich alleen voelt, waar iedereen zijn superkrachten kan ontketenen en waar je inderdaad werkt om te leven en niet leeft om te werken. De grote groep mensen die dat aanspreekt noemen we de We Generation. Die We Generation dus niet iets dat we definiëren op basis van leeftijd, maar het omvat de behoefte aan flexibiliteit en doelgericht leven. Wij bieden hen met concepten als WeWork en WeLive oplossingen die hun leven verrijken.”

Stelling 2: “Zelfsturende teams zijn een hype gebleken”

Wybo: “Ik ben geen neezegger maar ook met deze stelling ben ik het niet eens (lacht, red.). Wij werken zelf met zelfsturende teams en bij ons gaat dat prima. We hebben heldere doelen en iedereen kan de voortgang zien en ook of hij bijdraagt aan de teamdoelen. Het is net als met werkplekken: je kunt niet ‘cherry picken’, een leuk dingetje hier maar je moet een integrale oplossing kiezen. Dat betekent dat je heel goed nadenkt wat gewenst gedrag is en vervolgens meedogenloos toepast wat je hebt afgesproken met elkaar. En als team moet je dan ook wel echt doorzetten als het even tegenzit. Wat ons energie geeft is dat we de voortgang goed kunnen volgen. Als dingen lukken dan kun je er weer even lekker tegenaan.”

Stelling 3: “Technologie drijft mensen uit elkaar”

Wybo: “Dat gevoel krijg je soms wel ja, als je ziet wat smartphones en social media doen met ons. Maar ik ben een optimist en ik zie heel veel kansen om via technologie juist mensen te verbinden. Denk aan wat ik eerder zei over ons platform waarmee gebruikers in onze community nieuwe verbindingen kunnen maken. En het ontwerp van bijvoorbeeld onze ruimtes, variërend van de gangen tot de plek waar de koffiemachine staat. Dat is erop gericht om mensen met elkaar in contact te brengen.”

OVER WEWORK: ontstaan middenin de financiële crisis

WeWork is opgericht in 2010 tijdens de financiële crisis en komt voort uit het feit dat veel bedrijfspanden leeg stonden. Twee creatieve geesten, Adam Neumann (Israël) en Miguel McElvey (VS), vonden elkaar. Nadat eerdere initiatieven waren geflopt, zo runde Neumann een merk voor kinderkleding en McElvey een architectenbureau, vonden ze elkaar. In een goed artikel in Wired, waar WeWork de cover sierde, kun je lezen hoe lastig het was om initieel voet aan de grond te krijgen in de New Yorkse vastgoedscene. Voordat in 2010 WeWork werd opgericht lanceerden de mannen in 2008 eerst nog Green Desk. “Jullie weten niets van onroerend goed” zei een eigenaar van een pand. “Nou, jij weet niets van onroerend goed want je pand staat leeg”, zo antwoord Neumann gevat. Om vervolgens met succes het gebouw te exploiteren. De gebouweigenaar werd enthousiast en zag volop kansen bij zijn andere panden maar Neumann en McElvey stapten uit. Zij dachten nog groter: ze wilden met WeWork een global community oprichten. Met een geschatte waarde van 47 miljard is het momenteel in de VS een van de hoogst gewaardeerde ondernemingen in particulier bezit. Met een beursgang (IPO) later dit jaar. In onderstaande video krijg je een beeld van de energieke co-founder Adam Neumann en waar hij naar streeft met zijn bedrijf.