Boekrecensie: Werkvuur – ‘Evenwichtige combinatie van theorie, testen en voorbeelden’

In Boek, Werkvuur

Boekrecensie Werkvuur: auteur Rudy Kor las het boek Werkvuur: hoe energieke mensen & teams positieve impact maken en was heel enthousiast. Lees hier zijn recensie voor Management Boek.

Werkvuur – ‘Evenwichtige combinatie van theorie, testen en voorbeelden’

Het boek Werkvuur van Hans van der Loo en Patrick Davidson is het product van vijf jaar onderzoek, van veel interviews en het doorworstelen van talloze publicaties over wat ons beweegt in het werk.

Met Werkvuur bedoelen Van der Loo en Davidson energieke en betrokken mensen. Wie dat zijn en hoe je dat kunt worden als je dat nog niet bent, staat in het boek. Het is de auteurs gelukt een evenwichtige combinatie te vinden van theorie, testen en praktijkvoorbeelden.

Het boek straalt een opgewekte en energieke levenshouding uit, maar die wordt pas geserveerd na een wat somber makend beeld over hoe weinig opgewekt en energiek mensen de uren op de werkplek doorbrengen. Zo heeft het Nieuwe Werken volgens de auteurs de beloofde revitalisering van de werkplek niet waargemaakt. Ze laten zien dat het ook anders kan, niet met grote van bovenaf opgelegde cultuurprogramma’s maar met kleinschalige ingrepen. Verbinding en betrokkenheid ontstaat vanuit een gevoel van saamhorigheid versterkt door kleine oplossingen, waardoor mensen en teams met elkaar in contact komen. Daar ontstaat ‘werkvuur‘, waarmee ze doelen op de combinatie van een positieve houding en energie die ontstaat wanneer mensen een gevoel hebben van zelfstandigheid en zelfvertrouwen.

Het is de auteurs gelukt een evenwichtige combinatie te vinden van theorie, testen en praktijkvoorbeelden.

Bijna 40% bevindt zich in de comfortzone

Gisteren wist ik niet dat ik mijn werkend bestaan kon toewijzen aan één van de vier zones waar ik als werknemer in kan verkeren: hyper-, comfort-, zombie- en zinzone. Onderzoek laat zien circa 40 procent van de werknemers zich in de ‘hyperzone’ bevindt. Dat zijn de werknemers die onder grote druk staan en verkrampt bezig zijn met overleven. Bijna net zo veel mensen leven in de ‘comfortzone’. Ze doen wat ze moeten doen en niet meer. Dan is er de groep die afgehaakt is en zich slachtoffer voelen van de omstandigheden, cynisch zitten ze hun tijd uit, de medewerkers die in de ‘zombiezone’ leven.

Maar zo’n 12 procent van de werknemers heeft het echt naar zijn zin. Zij brengen de werktijd door in de ‘zinzone’. Dat zijn de mensen die bovengemiddeld presteren, die enthousiast, ambitieus, gedreven en gedisciplineerd aan het werk zijn. Mensen in organisaties verliezen energie, en het boek helpt medewerkers en managers energieker en positiever in het werk te gaan staan.

Nieuwe energie krijg je van binnenuit

De auteurs stellen dat Werkvuur in onszelf zit, we moeten het wel, alleen of met anderen, willen activeren. Ze hebben het over ‘Vuur’, en dat staat voor kracht en vitaliteit. Om die te krijgen is het nodig dat je werkt in een omgeving van psychologische veiligheid, openheid en positieve opgewektheid. Hoe belangrijk de omgeving ook is, nieuwe energie krijg je niet van buitenaf, maar van binnenuit.

Deel een van het boek, Werk, geeft een helder en wat somber makend overzicht over de ontwikkelingen in werk en de rol van management daarin. Deel twee, met als titel Vuur, gaat in op een aantal – klassieke – motivatietheorieën en opvattingen over energie. Deel drie, Werkvuur, bestaat uit drie hoofdstukken waarbij elk hoofdstuk tips geeft hoe je uit een bepaalde zone kan komen, richting zinzone. Volgens de auteurs kun je van de hyperzone naar de zinzone gaan door te stoppen met stressen, hard door te buffelen, en door grenzen te stellen. Je komt van de comfortzone naar zinzone door op volle kracht vooruit te gaan, en je kunt uit de zombiezone komen door jezelf nieuw leven in te blazen.

Mijn oordeel: de auteurs maken de subtitel ‘hoe energieke mensen & teams positieve impact maken’ helemaal waar

Op de vraag of het een mooi uitgegeven boek is, heb ik een gemengd antwoord. De figuren en schema’s zijn opgemaakt in grijstinten. Voor veel lezers is een boek met veel grijs rustig aan de ogen, maar mij nodigde het niet echt uit tot lezen. Ik vind dan ook dat Boom best meer vuur in de opmaak had mogen stoppen. Zoals een modern boek betaamt, is er ook een handige site beschikbaar met tips, theorie en vragenlijsten.

Volgens mij maken Hans van der Loo en Patrick Davidson de subtitel van Werkvuur: ‘hoe energieke mensen en teams positieve impact maken’, helemaal waar. Op de vraag of het allemaal nieuwe kost is, is mijn antwoord is: ach moet dat? Er staan meer dan genoeg originele invalshoeken in het boek en het geheel is een evenwichtige combinatie van theorie, testen en praktijkvoorbeelden.

Rudy Kor is zelfstandig organisatieadviseur en auteur van diverse managementboeken. Tot voor kort werkte hij (als partner) bij TwynstraGudde. Hij startte zijn werkzame leven bij Philips in Eindhoven. Als adviseur helpt hij (project)managers bij het effectiever inrichten van hun projecten. Als veel-lezer wordt hij gedreven door nieuwsgierigheid. Voor de lezer die benieuwd is wat anderen van een boek vinden, schrijft hij recensies voor managementboek.nl

BOOKCHAT: Patrick Davidson en Hans van der Loo vertellen in twee minuten de ins en outs van hun nieuwe boek Werkvuur: hoe energieke mensen & teams positieve impact maken.

Download nu het whitepaper onderzoek energie werk corona