Experiment: maak van je werk een vakantieweek!

 In Werkvuur

Een week werken aan de Spaanse Costa. Als je dit leest, ben je waarschijnlijk geneigd om te denken aan horecaprofessionals die in de vakantie hard doorwerken. Maar dat is niet zo. Het slaat op een snelgroeiend en bijzonder eigenzinnig telecombedrijf uit Groningen: Voys. Een paar jaar geleden voerden zij een uniek experiment uit.

Het experiment: een week lang met het hele bedrijf – toen waren dat zo’n 35 medewerkers, tegenwoordig zijn het ruim 130 – naar de Spaanse kust verkassen om daar in de buurt van het plaatsje Gerona gewoon aan het werk te gaan!

Waarom ze dat deden? Om eens in een heel nieuwe werkomgeving aan de slag te gaan. Om de wereld te laten zien dat je in het huidige internettijdperk volledig locatie-onafhankelijk kunt werken. Een paar slimme technologische handelingen en geen klant heeft in de gaten dat je niet in Groningen, maar vijftienhonderd kilometer verderop aan het werk vent. Waartoe die verplaatsing nog meer diende? Om samen dingen te doen die je normaal nooit doet op je werk. Om nieuwe energie te tanken. Om samen iets te ervaren dat nog nooit iemand anders had gedaan. Overdag werd er gewerkt en is er het nodige overleg over de voortgang van projecten. ‘s Avonds en in het weekend keken ze films, deden spelletjes en maakten ze uitstapjes naar nabijgelegen oorden. De week vloog voorbij. Terug op Nederlandse bodem had iedereen een gezond kleurtje en zat vol wilde verhalen. Bovendien waren in die week banden voor het leven gesmeed. ‘Zo’n trip is werken en een langgerekte heisessie in één’, zei de enthousiaste oprichter en CEO – in werkelijkheid noemt hij zich ‘Chef leuk werk’ – van het bedrijf. Hij zag de expeditie vooral als een manier om het eens helemaal anders te doen. Het koste een lieve cent en de risico’s van een verstoorde bedrijfsvoering waren zeker aanwezig, maar hij was blij dat hij het plan had doorgezet.

“Om samen dingen te doen die je normaal nooit doet op je werk”

Bredere beweging

Deze bedrijfsexpeditie, hoe origineel ook, stond niet op zich. Zij vorm een manifestatie van een veel bredere beweging om, met gebruik van de nieuwste mogelijkheden van de digitale technologie, werk en organisaties uit hun industriële keurslijf te bevrijden. Overal om ons heen zien we initiatieven als paddenstoelen uit de grond oprijzen. Werk wordt steeds vaker geassocieerd met ‘geluk’, speelsheid’ en ‘willen’, niet zoals vaak in het verleden met ‘treurnis’, ‘gevangen zitten in systemen’ en ‘moeten’. Werk is niet langer een verplicht nummer waaraan je je onderschikt dient te maken. Werk is een manier om creatieve oplossingen te zoeken, uitdagingen na te jagen, je met nieuwe mensen te verbinden, om te leren en te groeien. En vooral ook om plezier te beleven. Het tijdperk om werk een nieuwe invulling te geven is aangebroken, zo is het algemene gevoel.

“Tijdperk aangebroken om werk een nieuwe invulling te geven”

Sommige cynici zullen zeggen dat deze beweging een uiting van luxe is. Nu het goed gaat met de economie kunnen we ons dergelijke fratsen veroorloven, zo stellen zij. Dat is gelukkig niet het geval: de intentie om werk leuker te maken en om het werkvuur – de positieve energie waarmee we aan de slag zijn – aan te wakkeren, is niet van vandaag of gisteren. Het experiment van het telecombedrijfje vond bovendien plaats middenin de economische recessie van een aantal jaar geleden.

Meer dan Spielerei

Initiatieven om mensen met meer energie en plezier aan het werk te krijgen, zijn meer dan jeugdige Spielerei. Ze zijn een teken dat het tijdperk is aangebroken om werk een nieuwe invulling te geven. Want laten we wel zijn: onderzoek naar de ‘Energie van werkend Nederland’ laat zien dat de vlag er qua werkvuur momenteel niet florissant bijhangt: 40 procent van alle werkenden zegt verkrampt bezig te zijn en aan stress te lijden. Een bijna even groot percentage werkt op halve kracht en ziet het werk vooral als sleur. En 11% geeft aan helemaal te zijn afgehaakt. Dat zijn cijfers waar je niet blij van wordt. Zeker niet als je weet dat er binnenkort een golf van robots op ons afkomt, die flinke delen van ons werk zullen overnemen. Om het tegen die robots te winnen, zullen wij ons werkvuur fel moeten laten branden. De mensen van Voys – zij noemen zichzelf overigens ‘belhamels’ – gaven jaren geleden al het goede voorbeeld.

Sluiten we af met een vraag aan jou: wat kun jij bedenken om het werkvuur bij jezelf en bij anderen in je omgeving hoog te laten oplaaien? Stuur ons je leukste idee en je maakt kans op een exemplaar van ons nieuwe boek Werkvuur.

Over de auteurs

Op 7 oktober verschijnt het nieuwe boek ‘Werkvuur: hoe energieke mensen & teams positieve impact maken’. Daarin beschrijven Hans van der Loo en Patrick Davidson waarom de huidige manier waarop we werk benaderen niet meer voldoet én hoe je werk kunt maken van je toekomst. Het boek is gebaseerd op jarenlang onderzoek en aanvullende interviews met experts, van wetenschappers tot ondernemers, in binnen- en buitenland.

 

 

Takeways van deze blog: waarom zou je een week met het hele bedrijf op werkvakantie gaan?

  • Om eens in een heel nieuwe werkomgeving aan de slag te gaan.
  • Om de wereld te laten zien dat je in het huidige internettijdperk volledig locatie-onafhankelijk kunt werken.
  • Om samen dingen te doen die je normaal nooit doet op je werk.
  • Om nieuwe energie te tanken.