Hoe Booking.com een gestreste hyperzone werd

 In Energie werkend Nederland, Energiezones, Werkvuur

De meesten van ons zullen er weleens gebruik van hebben. En waarschijnlijk naar aller tevredenheid. Niet wetende dat zij met een bedrijf in zee zijn gegaan waarin alles achter de schermen piept en kraakt. Dat is althans de indruk die overblijft na het lezen van een boeiend artikel over de gevolgen van de hypergroei voor ICT-ers dat onlangs in de Volkskrant stond.

Van een afstandje oogt het bedrijf als een walhalla voor werknemers: prima honoraria, prachtige kantoren in hartje Amsterdam, feestjes en ‘Freaky Fridays’, beleid dat erop is gericht om een goede balans tussen werk en privé te garanderen, kortingen op hotelboekingen en niet te vergeten veel buitenlandse zakenreisjes. Toch regent het op sites als glassdoor.com regelmatig klachten. Meer dan 2300 maal is het bedrijf inmiddels door (ex-)medewerkers gerecenseerd, hoofdzakelijk op negatieve wijze. Booking.com scoort beduidend slechter dan grote bedrijven, en ook slechter dan de bekende internetgiganten, waar het bedrijf zich aan spiegelt.

Wat is er mis?

Heel veel, zo blijkt op basis van een berg negatieve reviews op Glassdoor en gesprekken die de Volkskrant met huidige en voormalige werknemers voerde. Ze beschrijven een bedrijf dat zich geen raad weet met haar snelle groeispurt. Tien jaar geleden telde het bedrijf wereldwijd duizend werknemers. Inmiddels zijn dat er achttienduizend. Het gevolg: in tegenstelling tot wat je van een technologische machine, het bedrijf presenteert zich als een ‘techbedrijf’, zou mogen verwachten, lopen de zaken allerminst op rolletjes. De software is verouderd en dwingt de honderden ICT-ers dagelijks tot wanhoop, zo lezen we. Meteen al bij het begin gaat het fout, zo lezen we: medewerkers worden bij bosjes aangenomen zonder dat iemand weet wat ze eigenlijk moeten doen. Nieuwe werknemers die tijdens hun sollicitatie de wereld is beloofd, komen van een koude kermis thuis als blijkt dat ze met een ‘onzinbaan’ zijn opgescheept. Taken zijn onduidelijk en kaders ontbreken. En dus doet iedereen maar wat. Een van de in het artikel genoemde oorzaken is dat het bedrijf ‘managementfuncties begon uit te delen als verkiezingsfolders bij een station’.

“Managementfuncties uitdelen als verkiezingsfolders bij een station”

Het gevolg: het wemelt er van de ‘middelmatige managers’ die ieder voor zich bezig zijn om hun eigen koninkrijkje op te bouwen. Het feit dat booking.com de afgelopen tijd zo’n beetje de hele managementtop heeft afgeserveerd en zich heeft ontwikkeld tot een ‘kerkhof van bestuurders’ doet de zaak ook al geen goed.

 

Techbedrijven in de hyperzone

Het geval van booking.com staat niet op zich. Ook van andere techbedrijven is bekend dat werknemers zich regelmatig over de kling jagen. Dan Lyons heeft daar recentelijk een huiveringwekkende boek ‘Lab Rats’ over geschreven. Hij vertelt hierin hoe het eenzijdig technologisch denken van leiders in Silicon Valley weinig ruimte laat voor de factor mens. Met uitzondering van een paar ‘happy few’ aan de bovenkant van de organisatie, worden werknemers door techbedrijven als inwisselbare resources beschouwd. Men spreekt in dit verband steevast over ‘staff on demand’. Omdat er relatief veel jongeren werken die wel tegen een stootje kunnen en omdat het geld tegen de plinten klotst, komen de meeste werknemers-onvriendelijke bedrijven er op de korte termijn mee weg. Op de lange duur zijn de effecten echter funest. Ze vertalen zich in negatieve gevoelens (frustraties, conflicten), maar ook in stress en burn-out. En, zo blijkt uit onderzoek: uiteindelijk komt dit het rendement helemaal niet ten goede. Integendeel, van bedrijven die zich over de kop werken is bekend dat zij 23% lager dan gemiddeld presteren.

Wat kan booking.com nu het beste doen?

Om uit de hyperzone te komen raden wij een drietrapsraket aan:

–  stel grenzen

– ontstress emotioneel

– creëer een wij-gevoel.

Hoe je dat doet, zullen we de komende weken vertellen, in de aanloop naar het boekWerkvuur: hoe energieke mensen & teams positieve impact maken’ dat op 7 oktober in de winkels ligt.

Over de auteurs

Op 7 oktober verschijnt het nieuwe boek ‘Werkvuur: hoe energieke mensen & teams positieve impact maken’. Daarin beschrijven Hans van der Loo en Patrick Davidson waarom de huidige manier waarop we werk benaderen niet meer voldoet én hoe je werk kunt maken van je toekomst. Het boek is gebaseerd op jarenlang onderzoek en aanvullende interviews met experts, van wetenschappers tot ondernemers, in binnen- en buitenland.

Leestip: Hierbij de link naar het Volkskrant-artikel van Jonathan Witteman met beeld van George Wylesol.